onsdag 5 maj 2010

Utvärdering

För att bedöma barnens och elevernas måluppfyllelse använde jag mig både av formativ och summativ bedömning, vilket ju faller sig ganska naturligt. Framförallt var våra mål utformade på ett sådant sätt den formativa bedömningen var mycket viktig.

Förskolan

Våra mål:

Vara delaktiga i experimentet.
Se att vissa föremål som flyter respektive sjunker.

Under själva aktiviteten var flickorna till en början ganska blyga men när vi bekantat oss lite med varandra var samtliga delaktiga och engagerade i experimentet. Det var också mycket tydligt att de fick många aha-upplevelser när de såg att vissa saker flöt och andra sjönk, framförallt när utfallet blev ett annat än vad de först trott som exempelvis med äpplet, som de trodde skulle sjunka men som flöt. Det var roligt att se.

När jag kom tillbaka till förskolan några veckor efter att jag genomfört aktiviteten var det roligt att höra vad barnen fått med sig av tillfället. Jag tog fram sakerna som vi undersökt och frågade först om de kom ihåg vad vi hade gjort, ”Ja, vi höll på med vatten” sa en av flickorna. Sedan frågade jag dem vad som hände när vi släppte ner sakerna i vattnet. ”Några saker flöt och andra saker sjunkte!” var ett av svaren jag fick samt ”Några hamnade uppe och några nere” var ett annat svar. Utifrån detta ser jag också att de börjar att anamma själva begreppen flyta och sjunka, vilket är positivt.

Flickorna var också denna gång mycket entusiastiska och uttryckte att de tyckte att det varit roligt med experimentet. Jag kan därför känna att det hade varit roligt att fortsätta detta arbete med att exempelvis låta dem få prova på experimentet med leran som vi genomförde i skolan. Jag tror också att det sedan hade varit roligt att fortsätta arbetet utifrån de vattenlevande djur som vi fokuserat på när vi arbetat med ämnesteorin.

Skolan

I skolan var detta våra mål:

Eleverna ska kunna genomföra experimenten.
Begynnande förståelse för varför vissa saker flyter och andra sjunker utifrån följande tre områden:

  • om föremålet är tungt eller lätt
  • föremålets material
  • föremålets form

Jag såg mycket av måluppfyllelse i själva lärandetillfället genom att eleverna var mycket aktiva vid genomförandet av experimentet samt att de, i diskussionerna, också började diskutera kring den tre områdena i vårt mål.

När jag sedan kom tillbaka efter cirka två veckor använde jag mig av vår Concept Cartoon som diskussionsunderlag och detta var några av de svar jag fick:

Kring påståendet

”Lätta saker flyter. Tunga saker sjunker.”

- Nej, för en stor båt är ju tung.

- Det beror på vad den är gjord av.

- Ja, det är rätt. Jo, för att vattnet orkar inte att hålla upp tunga saker men lätta saker orkar det.

”Saker med luft i flyter.”

- Ja, för det är lätt så vattnet kan bära den.

- Vissa saker, för allt har ju luft i sig.

”Stora saker sjunker. Små saker flyter.”

- Beror på om de är lätta eller tunga.

- Nej, för en jättestor båt sjunker inte och en liten båt sjunker inte heller.

Jag tyckte personligen att Concept Cartoon var ett väldigt bra redskap att ta till och kunna luta sig mot. Genom att utgå från något konkret kändes det som att eleverna hade lättare för att resonera och uttrycka sina tankar. De spånade vidare utifrån de olika påståendena, vilket gjorde att många roliga och intressanta funderingar kom fram.

I de inledande intervjuerna var elevernas svar mest ”lätta saker flyter, tunga saker sjunker”, vilket jag tycker är intressant vid en jämförelse med deras tankar under och efter experimentet. Här ser jag att deras tankegångar har breddats och att de exempelvis börjar fundera kring begreppet densitet, även om de inte har just detta uttryck. Kanske vore det ett alternativ till fortsättning – att arbeta med densitet-begreppet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar