torsdag 6 maj 2010

Teknik på förskola och skola

För ett tag sen var jag ute på mina fältstudieplatser och tittade på deras arbete med teknik med hänsyn taget till det omgivande samhället som resurs.


Förskolan:

Då jag och Åsa (som också är med i denna blogg) är på samma förskola och gör våra fältstudier så är det ofrånkomligt att våra inlägg blir likartade. Detta eftersom vi givetvis fått se samma saker angående tekniken på förskolan.

Det märks att barnen som går på den här förskolan har ett intresse för konstruktioner, då de i stort sett varje gång vi har varit där byggt olika saker, med hjälp av olika material. Pedagogerna har medvetet samlat på sig mycket återvinningsmaterial som träklossar och papprör i olika storlekar med mera. Detta har pedagogerna fått via kontakter från bland annat närliggande företag som Rema och SCA i Mariestad.

Barnen på förskolan har tillsammans med pedagogerna varit och tittat på höghus som de sedan fått måla. Detta har pedagogerna tänkt utveckla genom att kanske besöka barnens egna hus och kanske jämföra dessa. Är det någon skillnad på deras boenden i konstruktionen? De har även funderingar på att ta med barnen och titta på till exempel domkyrkan och vattentornet som sedan barnen ska få försöka återskapa med hjälp av olika material.

Pedagogerna berättade även att de fått tag i gamla telefoner med mera, som de tänkt att barnen så småningom ska få skruva isär, för att försöka förstå hur dessa fungerar. De vill gärna att barnen ska få en liten avdelning med flera olika tekniksaker som barnen kan få plocka isär, men de menar på att det då också krävs att personalen blir medforskare tillsammans med barnen.

På förskolans innergård har de planer på att arrangera en ”utebygg” med saker som bland annat plåtburkar, plaströr och naturmaterial. Då förskolan har en mycket fin natur kring sig så utnyttjar de detta mycket genom att bygga kojor tillsammans med barnen. Barnen har även fått göra knopar.

Jag kan se att förskolan använder sig mycket av samhället som resurs i deras arbete med teknik och att de även tar hänsyn till barnens tankar och idéer, vilket är bra för att gynna barnens intresse för teknik. Jag anser att det är bra att man utnyttjar resurserna omkring verksamheten. Tekniken blir då säkert mer meningsfull för barnen då de lättare kan koppla det till tidiga erfarenheter.






















Skolan:

Jag gör också mina fältstudier i en 1-3:a på en skola i Mariestad. Läraren har bara haft klassen i ett halvår, så hon tyckte inte att de hunnit med så mycket än. Men de har varit på studiebesök på industrin Electrolux, där eleverna fick se hur kylskåpen är konstruerade och hur de framställs. Detta menar Ginner (2009) är nyttigt för elever då de genom sådana studiebesök lättare kan förstå hur de ting vi har omkring oss faktiskt fungerar.

De har även lånat tekniklådor från Balthazar i Skövde. Lådorna innehåller olika experiment omkring bland annat: vatten, magnetism och luft. Detta har läraren bara hunnit göra med eleverna i årskurs sex än, men ska även göra det i 1-3:an.

Så småningom ska de ha ett tema om hälsa, där återvinning är en del. Då ska eleverna få åka till soptippen, där de bland annat ska få se återvinningsprocessen fungerar och hur en sopbil är konstruerad.

En annan lärare på skolan har gått en kurs på Högskolan i Skövde, där hon fick låna en robot. Hennes elever i årskurs sex, har fått göra egna program på roboten kring dess rörelse. Tyckte det lät spännande!

Jag tycker att de i skolan utnyttjar resurserna som finns i samhället och i den närliggande miljön, då de besökt industrier med mera. Man visar eleverna tekniken på ett konkret sätt, vilket är positivt.

1 kommentar:

  1. Jag tycker att det är bra när förskolorna kan utnyttja de resurser som samhället runt om kring har. Menar då inte bara naturresurser utan också företagen i närmiljön som ofta kan tillhandahålla material, liksom du nämner.Kanske all förskolepersonal borde bli bättre på att fråga företagen om material då det ofta är inköpsstopp för att kommunerna har dåligt med pengar?

    SvaraRadera