torsdag 6 maj 2010

Genomförandet av fenomenet flyta - sjunka på förskolan

Den 17 mars var jag på förskolan och genomförde experimentet flyta/sjunka tillsammans med två barn. Med mig hade jag antal saker som flyter respektive sjunker (en studsboll, en kula, ett äpple, kniv plast - metall, gaffel plast – metall, ett lock).

Barnen fick till en början känna på studsbollen och kulan och försöka klura ut om de skulle flyta eller sjunka. Det var svårt att få barnen att förstå begreppen flyta respektive sjunka vilket gav mig utmaningen att få barnen medvetna om vad flyta respektive sjunka innebär.

– Den gick ner (sa ett av barnen om kulan).

Jag försökte på att tydligt sätt få barnen uppmärksamma på att de föremål vi stoppade ner i vattnet antingen höll sig till ytan eller for ner till botten. Genom att konkretisera detta och tydligt visa barnen gav jag dem begreppen flyta respektive sjunka. Under experimentets gång blev det tydligt att barnen förstod begreppen och kunde använda dem vid rätt tillfälle.

– Den sjönk – den sjönk inte (sa samma barn lite senare).
Utvärderingen som jag gjorde ett par veckor senare gav ett positivt besked. När jag för barnen visade sakerna jag tidigare använt vid experimentet sa de båda snabbt att den flöt om studsbollen, och den sjönk om kulan. Jag vill påstå att barnen här fått med sig två helt nya begrepp samt att de har en ökad förståelse för att vissa saker flyter respektive sjunker. Jag upplever att de mål vi hade med experimentet har uppnåtts och att barnen har fått med sig ny erfarenhet.

1 kommentar:

  1. Va positivt att barnen fick med sig nya begrepp efter ditt experiment. Att ett barn sa att "den gick ner" då kulan sjönk visar på en viss förståelse för fenomenet, men att begreppen inte fanns än, men det rådde du bot på!

    Visst är det användbart att utforma undervisning med barnens egna upplevelser och undersökanden? Jag anser att det måste visas konkret för att ett lärande skall ske, och under experimentet så får man ta del av barnens diskussioner, frågor och funderingar. Jag anser också att man som lärare själv kan lära sig mycket genom att delta vid problemlösningar med barnen.

    SvaraRadera