fredag 7 maj 2010

Teknik på förskolan

Jag har tittat på tekniken på den förskola där jag gör mina fältstudier. Förskolan har bland annat en lekbänk där barnen får skruva isär gamla radioapparater, telefoner och andra saker som föräldrar gett till dem. Detta ger en första inblick i de sakers uppbyggnad som vi använder i vardagen, vilket jag tror kan generera i intresse för tekniska saker senare i livet. På förskolan tar de också tillvara på de resurser som finns, de sopsorterar och de saker som går att spara återanvänds i pysselverkstaden. Barnen och pedagogerna hjälps åt att ta övriga sopor till sopsorteringen där barnen får lära vad som sedan sker med soporna och vad de kan återanvändas till.

Utemiljön på förskolan främjar också upptäckar- och experimentlusten. Här finns diverse hjälpmedel till en rolig och inspirerande vattenlek, snickarverkstad, en mini biltvätt och bensinstation. De senare är uppbyggda av föräldraföreningen och ger en god bild av hur dessa saker fungerar ute i samhället.

Jag vill lägga mitt fokus på det temaarbete som genomfördes på förskolan under hösten -09. Temat var “vad är rörelse för dej?” och pedagogerna utgick från barnens tankar. Barnen fick prata om vad de tyckte rörelse var. De fokuserade då samtalet kring vatten, vind och luft vilket fick utgöra grunden för temaarbetet. Några av barnen ville pröva olika experiment ute och inne. Bland annat träddes snöre genom en kula som de sedan satte fart på genom att spänna snöret, båtar gjordes av bark som samlades i “mulleskogen”. Dessa provades sedan i en av de vattenbanor som finns på gården. Då båtarna lätt välte kom barnen på att de kunde binda ett snöre i masten att hålla i för stadga och eftersom det inte blåste kunde de blåsa på pappersseglen med sugrör. Ett barn föreslog att uppblåsta ballonger kunde fästas vid båtatna, o, de sedan släppte ut luften skulle båten fara iväg. Allt detta tycker jag visar på en stor experimentlusta på denna förskola.

Barnen tänkte förmodligen inte på detta som teknik men de fick en början till förståelse för hur exempelvis båtar fungerar. Som pedagog kan man fortsätta att arbeta med dessa teman anser jag. Vad har vi båtar till? Vad kan vi frakta på dem? Vad används de till ute i samhället? Detta är frågor som går att arbeta vidare med och som ger barnen en inblick i tekniken i samhället.

1 kommentar:

  1. Jag har själv inte sett att barnen på förskolor har tillgång till dessa tekniska apparater, men det är en mycket bra ide anser jag. Att barn får tillgång till den tekniken och att de får skruva isär och undersöka olika tekniska apparater, gör att barnen verkligen får prova på och upptäcka hur saker sitter ihop och fungerar vilket kan skapa ett intresse för tekniken. Detta kommer jag att tänka på i framtiden som ett bra tillvägagångssätt för att introducera tekniken i förskolan.

    SvaraRadera