torsdag 22 april 2010

Teknik

Fokus i detta inlägg kommer att ligga på förskoleverksamheten, både den där jag gör mina fältstudier men även kring sådant som jag sett på andra förskolor i min hemkommun. I och med denna kurs kan jag nästan inte undvika att se tekniken i det mesta, vilket är roligt då jag innan nästan inte reflekterat över vad som finns eller vilka möjligheter vi har att arbeta med teknik på förskolan.

På förskolan där jag gör mina fältstudier är de duktiga på att ta tillvara på de resurser som samhället ger, vilket jag i och för sig tycker att de flesta förskolor är. De tar tillvara på gamla material som barnen kan undersöka och arbeta med. På denna specifika förskola har de bland annat gjort olika konstruktioner med flaskor (se bild) och färgat vatten där barnen kan undersöka och observera vad som händer med vattnet. De har tagit tillvara på gamla däck som de har undersökt och även jämfört deras olika mönster (se bild). Av det jag kan se anser jag att mycket handlar om att skapa frågeställningar och nyfikenhet hos barnen genom olika konstruktioner.


I verkstaden, likväl som i ”byggen” finns det mycket olika material som tillåter barnen att konstruera och undersöka och det märks tydligt att den underliggande tanken är att det ska ske på barnens villkor, utifrån deras intressen. Den nya idén är nu att skapa en teknikverkstad, vilket jag vet finns på andra förskolor i kommunen, där barnen får möjlighet att undersöka olika tekniska apparater samt experimentera och plocka isär.

Denna förskola och många andra försöker att ta hjälp av samhället och de resurser som finns att tillgå också utanför förskolan. Ginner och Mattsson (1996) skriver om samverkan med samhället och menar på att det, när det gäller teknik, främst handlar om ett ökat samarbete med företag och industri där studiebesök är ”en bra metod” (s.160). Jag vet exempelvis en förskola som var på soptippen på studiebesök för att se vad som hände där. Överlag tycker jag att det finns möjligheter att göra mer studiebesök där barnen får komma i kontakt med olika tekniska lösningar i närmiljön som man sedan kan arbeta kring på förskolan.

Baltazar är ett annat forum som många har fått upp ögonen för som resurs. Dit åker de både på studiebesök samt att de vänder sig dit för tips om hur de kan lägga upp arbetet på förskolan. Många förskolor och skolor har också köpt in lådor med material därifrån som går att använda i den dagliga verksamheten. Lådor som behandlar vissa teman som exempelvis ljud, ljus och vatten.


Skogen är också en annan resurs som förskolorna utnyttjar mycket där barnen får undersöka, bygga och leka, vilket inrymmer mycket kontakt med teknik. Promenader i närmiljön erbjuder också mycket tillfällen att studera teknik; konstruktioner, verktyg, hjälpmedel, fordon, vagnar etc. Jag tror att det är viktigt att använda samhället som resurs i teknikundervisningen då barnen/ eleverna får ett avbrott från den traditionella förskole-/ skolmiljön och hittar andra forum för lärande. För att få en djupare förståelse, och därmed kunskap om ett område, måste barnen/ eleverna bli motiverade och engagerade. Det är därför viktigt att teknikarbetet känns betydelsefullt, att det är något de kan relatera till och ha nytta av.

Referenser
Ginner, T. & Mattsson, G. (red.) (1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur.

2 kommentarer:

  1. Intressant att läsa om hur förskolan du varit på tar tillvara samhällets resurser och hur de ger barnen möjligheter att prova och experimetera med olika slags teknik.

    Ginner & Mattsson (1996)menar att för att förstå tekniken måste barnen få möjligheter att experimentera med den.

    Jag håller med dig om att man inte behöver ta sig särskilt långt för att studera olika slags teknik, då teknik finns överallt kring oss i vår närmiljö./ Åsa Ståhl

    SvaraRadera
  2. Roligt att se att förskolan du varit på arbetar så medvetet kring teknik! Däcken var en intressant sak att undersöka.Varför slänga saker som man kan ha glädje av på andra sätt?

    På den förskolan jag har varit på så ville de också göra en sorts teknikverkstad, men pedagogerna vill inte att barnen skulle vara helt själva när de var där. De menade att man som pedagog helst skulle vara med och förklara för barnen om frågor uppstår.

    Jag håller helt klart med dig om att man borde göra mer studiebesök tillsammans med barnen på förskolan.Frågan är om pedagogerna tycker att barnen är för små, men jag tror att det vore bra om man på ett så konkret sätt kunde visa barnen hur saker i deras närmiljö fungerar./Malin Alvring

    SvaraRadera