- Skola
Eleverna fick först ställa en hypotes kring samtliga föremål; Vad tror flyter och vad tror ni sjunker? Jag hade då lappar där det stod ”flyter” och ”sjunker” på där de fick placera föremålen vid, enligt deras tankar, rätt lapp. (se bild)
Det kändes givande att arbeta utifrån en hypotes då vi, under experimentets gång, jämförde resultat och diskuterade kring utfallet i förhållande till den. Eleverna fick, på så vis, något konkret att diskutera kring samt att de tydligare kunde jämföra sina tidigare tankar med sin nyvunna upptäckt.
Elevernas resonemang kom hela tiden tillbaka till de tre områdena i vårt mål:
- Om föremålet är lätt eller tungt
- Föremålets form
- Föremålets material
En viktig tankeställare för mig var hur viktigt det är att jag kan uppfatta och se den kunskap som eleverna förmedlar. Exempelvis förklarade de ofta att ”den flyter för att den är av plast”, ”den sjunker för att den är av metall” eller ”den flyter för den ser ut som en båt”, vilket gjorde att jag fick sammanfatta deras tankar och ge dem uttrycken form och material.
Jag kände att vi hade gjort en bra och väl anpassad planering där eleverna gavs mycket utrymme att uttrycka egna tankar och diskutera med varandra. En lärdom för mig var också att se hur mycket lärande som barnens egna diskussioner ger, hur mycket de kan lära av och med varandra.
- Förskola
Även här anser jag att vår planering var väl anpassad då barnen inte hade samma förmåga att diskutera kring resultat. Det gick bra för dem att ställa en hypotes och de var väldigt ivriga att se resultaten. Efter detta var det mest bekräftelse och konstateranden av resultatet som var aktuellt; ”Den flöt!” alt. ”sjunker!”. Det var roligt att se barnens reaktioner när deras hypotes inte stämde med utfallet. Jag försökte då att få fram någon slags diskussion men det var svårt, de konstaterade bara resultatet. I slutet lät jag dem få prova och undersöka helt själva och det tyckte de var roligt.
Barnen trodde att äpplet skulle sjunka men "det flöt!"
Låter som ett lyckat experiment som jag själv gärna skulle prova när jag börjar arbeta. Det är alltid positivt , anser jag, när barnen själva får experimentera och prova sig fram- learning by doing! Att de äldre eleverna fick sätta ord på sina tankar och ställa en hypotes är en viktig del i deras utveckling till att kunna sätta ord på det de ser, känner och erfar samt att upptäcka att det de först trodde skulle hända visade sig vara "fel", vilket bidrar ytterligare till att deras förståelse vidgas.
SvaraRadera