tisdag 20 april 2010

Flyta/sjunka i förskolan

Fredagen den 12/3 -10 genomförde jag ett lärandetillfälle kring vårt tema flyta – sjunka tillsammans med barnen på en förskola i Mariestad där jag gör mina fältstudier . Vid tillfället medverkade två flickor och två pojkar i femårsåldern.


Jag hade tagit med olika saker som flyter respektive sjunker. Det var: en studsboll, en kork, en sked i metall, en liten sten, ett äpple och en skruv.

Till en början ville jag se vilka av dessa saker barnen själva trodde flöt eller sjönk. De fick även känna på varje sak för att få en uppfattning om dess form och tyngd med mera.

Alla barnen ansåg att studsbollen, korken och äpplet skulle flyta. På skeden var de väldigt osäkra och visste inte riktigt om den skulle flyta eller sjunka. De trodde definitivt att stenen och skruven skulle sjunka. Detta menar Wickman och Persson är viktigt då barnen sedan själva får se hur sanna deras påståenden är.

Efter att de sett vad av dessa saker som sjönk eller flöt i vattnet, så var de ändå väldigt fascinerade över att äpplet faktiskt flöt, då det var så stort och tungt. Och någon nämnde att: ”det ser ut som korken flyter för att den är mjuk.” Då barnen var så fascinerade över äpplet så testade vi vad som skulle hända om man borrade in skruven (som sjönk) i äpplet (som flöt), för att sedan se om äpplet fortfarande flöt. Barnen trodde då att det fortfarande skulle flyta eftersom äpplet är större än skruven. Och visst flöt det.

När jag frågade varför vissa av dessa saker flyter medans andra sjunker, så svarade de att: ”den som är tyngre sjunker” eller att ”det kanske har med formen att göra”? Genom detta finner jag att barnen visar på en viss förståelse kring varför vissa saker flyter på vattnet, medans andra saker sjunker.

Jag fann att barnen tyckte att var väldigt roligt och spännande med denna uppgift.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar