tisdag 6 april 2010

Lektionsplanering flyta - sjunka

Skolan

Övergripande mål:

* Utvecklar förmågan att reflektera över, bedöma och värdera konsekvenser av olika teknikval.
* Kunna utföra enkla systematiska observationer och experiment samt kunna jämföra sina förutsägelser med resultatet.
* Ha kunskap om vattnets egenskaper.

Konkreta mål:

* Eleverna ska kunna genomföra experimenten.
* Begynnande förståelse för varför vissa saker flyter och andra sjunker utifrån följande tre områden:
  • om föremålet är tungt eller lätt
  • föremålets material
  • föremålets form

Genomförande:

Visar eleverna föremålen. Låta eleverna ställa hypotes. Eleverna får prova vilka föremål som flyter- sjunker. Diskutera resultatet. Visar leran. Kan ni få den att flyta?

Förskolan:

Övergripande mål:

* Utvecklar förståelse för […] enkla naturvetenskapliga fenomen.
* Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära

Konkreta mål:

* Vara delaktiga i experimentet.
* Se att vissa föremål som flyter respektive sjunker.

Genomförande:

Visar på olika föremål 5-6 stycken, frågar barnen vilka de tror flyter eller sjunker. Delar upp i två grupper vilka föremål de tror sjunker och vilka de tror flyter. Provar detta i vatten. Delar på nytt upp föremålen i två grupper för att se om barnens tankar stämde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar