Övergripande mål:
* Utvecklar förmågan att reflektera över, bedöma och värdera konsekvenser av olika teknikval.
* Kunna utföra enkla systematiska observationer och experiment samt kunna jämföra sina förutsägelser med resultatet.
* Ha kunskap om vattnets egenskaper.
Konkreta mål:
* Eleverna ska kunna genomföra experimenten.
* Begynnande förståelse för varför vissa saker flyter och andra sjunker utifrån följande tre områden:
- om föremålet är tungt eller lätt
- föremålets material
- föremålets form
Genomförande:
Visar eleverna föremålen. Låta eleverna ställa hypotes. Eleverna får prova vilka föremål som flyter- sjunker. Diskutera resultatet. Visar leran. Kan ni få den att flyta?
Förskolan:
Övergripande mål:
* Utvecklar förståelse för […] enkla naturvetenskapliga fenomen.
* Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära
Konkreta mål:
* Vara delaktiga i experimentet.
* Se att vissa föremål som flyter respektive sjunker.
Genomförande:
Visar på olika föremål 5-6 stycken, frågar barnen vilka de tror flyter eller sjunker. Delar upp i två grupper vilka föremål de tror sjunker och vilka de tror flyter. Provar detta i vatten. Delar på nytt upp föremålen i två grupper för att se om barnens tankar stämde.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar