Fredagen den 12/3-10 genomförde jag ett lärandetillfälle kring fenomenet flyta-sjunka i förskolan. Fyra femåriga barn fick testa om olika föremål flöt eller sjönk (äpple, studsboll, kork, sked, skruv).
Innan fick barnen känna på all sakerna och tillsammans fundera kring vilka av föremålen de trodde flöt eller sjönk och lägga i två högar. Det visade sig att barnen hade lite delade meningar kring detta, så vi fick göra en mellanhög där de var oense eller osäkra.
Det som barnen blev mest förvånade och fascinerade av under experimentet var att äpplet flöt, vilket alla barn innan var överens om skulle sjunka. En flicka sa ” jag trodde att äpplet var för tungt för att flyta”.
Efteråt pratade vi om varför de trodde att vissa föremål sjunker medan andra flyter. Flera olika teorier kom då upp till exempel: ” saker som låter hårt sjunker” och ” kanske formen spelar roll”. Detta tycker jag var kloka svar och reflektioner av små barn.
En flicka relaterade även experimentet till en annan situation och sa ”jag vet varför fiskar flyter” varför då sa jag ”de flyter för att de simmar”.
Barnen tycker jag visade på intresse och engagemang för denna uppgift och visade på en viss förståelse för att tungt/ lätt, form och material har betydelse för om föremål flyter eller sjunker.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar