Onsdag 17/3-10 genomförde jag ett lärandetillfälle kring fenomenet flyta-sjunka i en förstaklass i skolan. Fem elever fick testa om olika föremål (kork,äpple,skruv,kula,studsboll,plast-tuggummipaket) flöt eller sjönk, samt prova att få en klump med lera att flyta genom att forma den.
Innan fick eleverna tillsammans fundera kring vilka av föremålen som de trodde skulle flyta eller sjunka. Alla var eniga om vilka föremål som skulle flyta respektive sjunka förutom studsbollen som en pojke trodde skulle sjunka.
Tankarna visade sig stämma överens med resultatet i alla av fallen, förutom att äpplet flöt fast eleverna trodde att det skulle sjunka och studsbollen flöt vilket en elev trodde skulle sjunka. Alla elever var liksom i förskolan förvånade och fascinerade över att äpplet flöt ” kanske för att det var trä på”, ”för att det är frukt” eller ” om man skär man sönder det i bitar kanske det sjunker” var kommentarer som kom upp.
En pojke sa ” sten sjunker för att det är tungt, men vulkanstenar flyter för de har hål i sig” Detta tycker jag visar på en viss förmåga att integrera och se sammanhang mellan olika situationer. Andersson(2008) menar att det är viktigt att undervisa så att elever försöker integrera och sätta samman information själva och bli medvetna om att de kan göra det själva.
Leran fick eleverna diskutera och forma tillsammans i två grupper. Båda grupperna gjorde leran platt för att få den att flyta, vilket den inte gjorde. Ena gruppen formade då leran till en lång mask eller en pinne (en elev visste att pinnar flyter ju) en den sjönk, den andra gruppen formade leran mera som en båt vilket nästan fick leran att flyta.
Vi försökte då att tillsammans forma den som en båt med höga kanter, då flöt den!
Eleverna visade på intresse och engagemang och jag menar att de visade på förståelse för att tungt/ lätt, form och material har betydelse för om föremål flyter eller sjunker. Jag tycker att det till skillnad mot förskolan märks att de äldre har mer erfarenhet att relatera till
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Jag tycker att detta var intressant och jag uderar hur barnen vidare funderingar kring det flytande äpplet var och förklarade du varför/hur äpplet flyter även om det är "tungt"?
SvaraRaderaI förskolan gick jag inte direkt in på någon förklaring. I skolan sammanfattade vi lite tillsammans kring orsakerna till varför ett föremål flyter/sjunker som material, tungt/lätt, form./ Åsa Ståhl
SvaraRadera