torsdag 25 februari 2010

Tankar efter min intervju.

Efter mina intervjuer igår märker jag att den allmänna förståelsen kring ”flyta-sjunka”-fenomenet var att ”lätta saker flyter medan andra sjunker”. En tjej uttryckte dock att ”saker som innehåller luft flyter…ja…som en badring du vet”, vilket jag tyckte var en bra iakttagelse. Detta var dock det enda svar som jag fick där eleverna inte pratade om lätta kontra tunga saker. Vad roligt att ni fått andra svar! :)

Med elevernas svar i bakhuvudet känner jag mig nöjd över att vi tänkt utmana barnen med ”lerexperimentet” också då jag tror detta kan vidga deras syn och ge dem en tanke om konstruktion och form också.

Jag tycker precis som ni andra att inledande intervjuer är väldigt givande då jag får en annan bild av elevernas förförståelse och intressen. På detta sätt har jag en utgångspunkt från vilken jag kan utmana barnen till ny och fördjupad kunskap (proximala zonen). Wickman och Persson (2008) skriver att undervisningen skall anpassas efter varje elevs förutsättningar och behov, vilket vi också kan läsa i läroplanerna. Genom att göra intervjuer med barnen/eleverna tror jag att jag också tydligare kan se deras förutsättningar och behov och arbeta utifrån och mot dessa.

2 kommentarer:

  1. Hej. Ville bara komma med ett litet tips. Vet ju nu inte om ni har använt er av detta men när jag utförde detta på min vfu förra vårterminen så använde jag mig utav en lerklump. Eftersom denna både kan flyta och sjunka i vatten. Lägger du ner den som en rund boll, sjunker den... När jag frågade barnen om de visst att den faktiskt kunde flyta och om de kunde komma på ngn idé , kom de på efter en liten stund (efter lite småtips från mig) att forma man den som en båt, flöt den på vattnet...som sagt ett litet klurigt tips! Mvh Gunilla grupp 2B

    SvaraRadera
  2. tack för tipset...är precis vad vi tänkt:) känns som att det kan bli en rolig utmaning för eleverna!
    /Jenny

    SvaraRadera