måndag 22 februari 2010

Tankar kring bl.a. Arkimedes princip

Idag efter handledningen kände jag att det var mycket som ”klickade” hos mig i fråga om vårt valda fenomen i förhållande till de begrepp vi ville ta upp inför handledningen. Jag vet inte hur ni andra kände men nu ser jag tydligare sambanden och förstår vikten av att jag får en fördjupad kunskap inom varje begrepp.

Densiteten (mängd/volym) är ett sådant avgörande begrepp, likaså ”Arkimedes princip”. ”Om ett föremål ska kunna flyta måste det tränga undan samma mängd vatten”; Ett föremål som då väger 5kg måste alltså tränga undan 5kg (liter) vatten. Ett föremål kan också maximalt tränga undan sin volym i vatten, vilket gör att ett föremål med lägre densitet tränger undan mer vatten i förhållande till sin vikt och har därför lättare att flyta.

Ett föremål på 5kg som har hög densitet tränger då inte undan lika mycket vatten som ett föremål som väger 5kg men har låg densitet och alltså större volym. Krister jämförde en metallkula med en kork där båda vägde lika mycket; en metallkula på 5kg blir, till volymen, mindre än en kork på 5kg, vilket gör att korken på grund av sin volym tränger undan mer vatten och på så vis har lättare att flyta. Metallkulan kan då inte, på grund av sin lilla volym och då höga densitet, tränga undan en vattenmängd så att den uppnår 5kg, vilket gör att den sjunker. Går detta att förstå?? Det var i alla fall det exemplet som gjorde att jag förstod. Innan har jag vetat vad principen gått ut på men inte riktigt greppat det och nu kände jag även vikten av att ha en förståelse för begrepp som t. ex. densitet.

I våra funderingar kring lektionsupplägg så har vi valt ett innehåll som jag känner mig nöjd med men visst blir man sugen på att prova så mycket annat i lite högre åldrar också!? Det vore kul att prova på luftballongsexperimentet eller att se hur ett och samma föremål flyter i olika vätskor…kanske något att prova på i framtiden?

1 kommentar:

  1. Detta är mycket intressant. Jag har aldrig tänkt på sådant förut att två objekt med samma vikt kan reagera så olika på grund av densitet.

    Jag undrar hur man skulle kunna förklara detta för elever på ett för dem lättförståeligt sätt...

    SvaraRadera