Efter handledningen idag känner vi att vi fått lite mer förståelse kring framförallt Arkimedes princip och vad som krävs för att ett föremål ska flyta. Krister pratade också mycket om Kraft (Newton) och Tryck – hur kraft fördelas på en yta (Newton/ m2). Vi fick även med oss många tips på experiment och övningar att genomföra.
Trots att fenomenet ”flyta-sjunka” inte handlar om just vatten, utan lika gärna kan handla om luft eller andra vätskor känner vi, mer och mer, att vårt fokus kommer att ligga på just vatten för att det ska bli lättare för barnen/ eleverna att få en grundförståelse.
Upplägget för de olika undervisningstillfällena i förskola och skola kommer att följa ungefär samma mönster;
1. Hypotes (vilka föremål de tror flyter respektive sjunker och varför de tror det)
2. Praktiskt genomförande/ experiment
3. Diskussion och dokumentation
Genomförandet kommer självklart att skilja sig åt beroende på barnens/ elevernas ålder.
I förskolan tänker vi oss att barnen ska få undersöka bland en rad olika föremål, vilka som flyter respektive sjunker. Vi vill här arbeta med en mindre grupp barn för att varje barn ska få möjlighet att prova och undersöka ordentligt.
I skolan tänker vi oss samma utgångspunkt; att de ska få prova vilka föremål som flyter/ sjunker. Efter detta vill vi även utmana dem genom att låta dem få forma lera så att den flyter, i förhoppning om att de även ska inse att föremålets form/ konstruktion har betydelse i frågan om det flyter eller sjunker.
Detta är dock våra tankar hittills. På onsdag genomför vi intervjuer med barnen i skolan där vi kommer fråga dem varför de tror att vissa saker flyter medans andra sjunker. Utifrån deras förförståelse kommer vi sedan att utforma våra lektionsplaneringar.
måndag 22 februari 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar