Jag har liksom Åsa gjort min intervju med några första klass elever idag och fick liknande tankar när jag gick igenom intervju svaren. Eleverna hade på olika vis i sin hemmiljö själva undersökt saker som sjönk eller flöt, oftast i samband med badande.
Eftersom jag känner eleverna sedan förra terminen var det intressant att höra vad de hade prövat om det sjönk eller flöt. En elev som målar mycket hade använt olika sorters papper till att göra båtar av. Hon konstaterade att papper som tar åt sig mycket färg sjönk fortare. Här kan man se hur de binder upptäckter till sin erfarenhetsvärld tycker jag.
Ginner och Mattsson (1996) nämner i kapitel 4 om konstruktivismen hur tidigare uppnådd förståelse aktualiseras genom de undersökningar eleverna får göra i skolan och hur förståelsen inte alltid stämmer med vad läraren tänkt att de ska lära sig. Det är alltså lärarens roll att lyssna på och iaktta eleverna för att på så sätt få en uppfattning om hur eleverna tänker på och uppfattar saker.
Jag hade också väldigt roligt när jag gjorde intervjun, barn är härliga att lyssna på och de kommer med slutsatser om saker som jag aldrig tänkt på själv. Mycket givande!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar