lördag 6 mars 2010
"Isdans"
Jag gör en liten avstickare ifrån vårt flyta/sjunka ämne eftersom jag vill berätta vad som hände när jag och min femåring var på väg till förskolan igår. På insidan av bilens ruta hade iskristaller bildats och min femåring kommenterade dessa med att de såg ut som ”dansande flickor”, de var verkligen vackra där de glittrade i solen och jag hoppas att mitt foto kan göra dem lite rättvisa.
Denna händelse på morgonen fick mig att börja fundera över iskristaller och deras former, det visade sig att vi då kommer in i både naturkunskap och matematik, vilket kan vara intressant då vi läser båda dessa kurser. Snöflingan har så kallat fraktal mönster vilket är ett mönster, om jag förstått rätt, där samma form upprepas gång på gång. Ett exempel på detta är ormbunkens blad. Det finns mer att läsa om detta på: http://home.student.uu.se/kahu4672/html/fraktal.htm
Jag hittade också tips på hur man kan studera snöflingor och hur man kan göra egna snöflingor:
Studera snöflingor
Det här behöver du:
en glasskiva
hårspray (aerosol inte pump)
snö
Förvara glasskivan och hårsprayen i frysen tills du behöver dem. De måste vara kalla.
Spraya sedan det kylda glaset med hårsprayen och gå ut och låt några snöflingor falla på glaset.
Tag sedan in glaset och låt det ligga i rumstemperatur i c:a 15 min.
Nu har du ett permanent avtryck av snöflingorna.
Vill du studera dem på nära håll kan du använda förstoringsglas eller mikroskop.
Gör dina egna "snöflingor"
Det här behöver du:
glycerin, vatten, diskmedel, bunke, matsked, tesked och ståltråd
Böj till ståltråden så att den bildar en cirkel (10 cm i diameter) med ett handtag.
Blanda 5 tsk glycerin, 1 msk diskmedel och 3 matskedar vatten i bunken och rör om.
Doppa ståltråden i blandningen så att det bildas en hinna.
Lägg ståltråden i frysen. Några timmar senare skall du kunna se en jättestor snöflinga.
Använd förstoringsglas för att se de små detaljerna.
Dessa idéer hittade jag på: http://home.student.uu.se/kahu4672/html/iskristall.htm Ytterligare en intressant förklaring av iskristaller fanns på : http://www.linnaeus.uu.se/online/fysik/mikrokosmos/fyiskrist.html där det förklarades så här: ”Snöflingan (eller iskristaller) är synbara exempel på hur naturligt ordnade strukturer kan uppstå. Då vattnet fryser ordnar vattenmolekylerna in sig i ett särskilt mönster, en så kallad kristallstruktur. Vattenmolekylerna ordnar in sig i förhållande till varandra efter den elektriska laddningsfördelningen i vattenmolekylen.
Eftersom det finns många olika konfigurationer som ger låg energi så är inte mönstret fixt. Detta märker du om du jämför ett antal snöflingor. Du hittar sällan två som har samma mönster, men alla har välordnade mönster.” Jag hoppas att ni kan finna detta lika intressant som jag. Tänk vad mycket det kan komma ur en femårings funderingar kring isen på bilfönstretJ
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Spännande läsning Anna. Det är lustigt vad som rör sig i ett litet barns huvud. Svårigheten är att själv i stunden kunna svara på vad ett barn frågar om. Tur att det idag finns bra möjligheter till att ta reda på saker och ting snabbt och lätt.
SvaraRadera